fbpx

Buikvet? Focus je op vetverlies…

De aanwezigheid van overmatig (buik)vet rondom onze organen, ook wel visceraal vet, vergroot het risico op hart- en vaatproblemen.

Alhoewel het percentage zelf wel te verlagen is over jouw gehele lijf, lukt het niet blijvende met alleen speciale diëten/voeding en/of het doen van specifieke plaatselijke oefeningen.

Ons lichaam haalt energie niet specifiek uit het vet wat rondom de buik zit, maar haalt energie uit willekeurig al het vet wat ligt opgeslagen over het gehele lichaam. Om het buikvet te verbranden zal je zoveel energie moeten gaan verbruiken, dat het vet rondom jouw organen ook wordt aangesproken. Dit kun jij creëren met behulp van een energietekort vanuit een gezonde basis.

Desalniettemin heeft het lichaam wel voorkeur voor de plek waar het vet opslaat, wat onder invloed van hormonen gaat. Zo hangt het opslaan van vet rondom jouw organen samen met een overschot aan het hormoon cortisol, het stresshormoon. Hoe meer stress, en dus meer cortisol, hoe harder jouw lijf het vet opslaat op de plek waar jij het niet juist wilt hebben.

 

 

Nu je weet dat cortisol zorgt voor dat vet rondom jouw buik, ligt daar ook een deel van de oplossing om het weer kwijt te kunnen gaan raken. Naast het verlagen van het stresshormoon draagt het in balans brengen van jouw gehele lijf bij aan het verminderen van buikvet.

Maar hoe krijg je jouw lijf nou in balans?

Naast het verminderen van die (onbewust aanwezige) stress, is het creëren van een gezonde(re) leefstijl van groot belang. Een leefstijl waarin je met een kleine energietekort het vetpercentage verlaagd, maar wel zorgt voor voldoende voedingsstoffen, mineralen en vitamines.

Hiermee voorkom je dat jouw lichaam ook nog eens stress gaat ervaren wanneer je een groot energietekort creëert en je lijf het vet weer rondom je buik opslaat.

Nog enkele aanvullende concrete tips;

  • Zorg voor voldoende beweging. Voor volwassenen wordt 2,5 uur per week aan matig intensieve beweging gedacht en 2,5 uur per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Zorg voor voldoende hoeveelheid én een goede kwaliteit van slaap. Een volwassenen heeft gemiddeld aan 7 à 8 uur per nacht voldoende. Jongeren hebben aan 9 à 10 uur slaap behoefte. 
  • Vermijd qua voeding snelle suikers die van invloed zijn op je bloedsuikerspiegel. Door die stabiel te houden ervaar je minder snel trek. Het minder eten van suikers zorgt ook voor de mogelijkheid dat het lichaam kan kiezen voor het verbranden van vet ipv de suikers.
  • Eet voldoende gezonde vetten. Deze werken verzadigend en zijn belangrijke bouwstoffen.
  • Eet meer groenten. Door de vezels werken ze verzadigend en bevatten ook veel belangrijke vitamines en mineralen die je energie geven en je cortisol doen verlagen.
  • Kies voor een gezond en bewust voorgerecht in plaats voor een nagerecht. Zo voedt je jouw lijf al voordat je los kan gaan op het avondeten omdat je sneller vol zit. Zo heb je dan ook geen behoefte aan een toetje.
  • Eet daarbij naast meer groenten en fruit ook meer noten en zaden. Peulvruchten bevatten meer vezels en zijn supergezond.
  • Drink voldoende water. Zo’n 1,5 à 2 liter per dag.
  • Verlaag je stressniveau. Stress kan ook onbewust aanwezig zijn. En wanneer je stress ervaart, ga eens op zoek naar wat de bron is van jouw stress. Grijp je naar eten wat rijk is aan vetten en suikers? Voel je je dan beter?

 

Wil jij met een van onze Gewichtsconsulenten jouw voedingspatroon eens onder de loep nemen, of samen met onze Leefstijlcoach jouw complete leefstijl (voeding, beweging, stress en slaap) eens bekijken naar waar er ruimte is voor verbetering?

Onze BGN Gewichtsconsulenten en Leefstijlcoach staan te popelen om jou te mogen ondersteunen in jouw zoektocht bij het creëren van die balans naar jouw ideale gezonde leefstijl.

Warme groet,

Sharon de Groot, BGN Gewichtsconsulent & Leefstijlcoach in Velserbroek & Schagen.

Eveline, BGN Gewichtsconsulent Sportvoeding in Velserbroek 

Heb je vragen? Stel ze gerust via de email, whatsapp of telefonisch. Wij helpen jou graag!

Kan ik je ergens mee helpen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.